Tips voor het verlagen van jouw werkdruk
Werkdruk, een hot topic want we hebben er allemaal weleens mee te maken. Wanneer je merkt dat jouw werkdruk toch aardig aan de hoge kant is, is het goed om hier meteen iets mee te doen. Maar wat dan? Hier lees je onze concrete tips om jouw werkdruk snel zelf te verlagen.
Tip 1 | Even stoppen met hollen….
De tips om je werkdruk te verlagen trappen we af met: eerlijk naar jezelf kijken en realistisch zijn. Heb je moeite met ‘nee’ zeggen? Ben je net wat té perfectionistisch? Of ben je part-timer en probeer je dezelfde hoeveelheid werk verzet te krijgen als een fulltimer? Het kan best dat je gewoon even niet zo handig bezig bent. Je dit realiseren is stap één. Accepteer dat dit gewoon niet kan. Hoe lastig je dat misschien ook vindt.
Tip 2 | Energiegever of energievreter?
In elke baan kom je taken tegen die minder leuk zijn. Dat hoort er nou eenmaal bij. Maar een teveel aan taken die energie vreten zorgt ervoor dat je sneller een hoge werkdruk ervaart. Heb je ook taken die je energie geven en waar je blij van wordt? Wanneer dat een dikke ‘nee’ is, dan is er meer aan de hand dan hoge werkdruk. Het is dan verstandig om eens te kijken waar je wel blij van zou worden. Kijk ook eens of je het leed kunt verdelen. Het kan best dat een collega juist blij wordt van de taken waar jij liever vanaf wil.
Tip 3 | Maak het bespreekbaar
Het probleem bespreekbaar maken is de volgende stap. Je energievreters overdragen aan iemand die er blij van wordt gaat natuurlijk niet zonder gesprek. Ook wanneer die overdracht geen optie is, is het goed om je hoge werkdruk te bespreken. Zorg wel dat je goed voorbereid het gesprek aangaat en probeer zelf al met ideeën te komen. Zo is de kans dat er iets mee gedaan wordt veel groter. Heb je een idee om efficiënter te werken? Let dan wel op dat je de tijd die vrijkomt niet meteen weer volpropt met andere taken.
Tip 4 | Bijtanken
Een inkoppertje natuurlijk maar wel heel belangrijk: pak zo’n 7 tot 8 uur slaap per nacht en houd rekening met je slaapcyclus zodat je niet middenin je remslaap wordt wakker gemaakt door je wekker. Goede nachtrust zorgt ervoor dat je meer aankan en helpt je om je hoofd weer leeg te maken.
Tip 5 | Pak de controle terug
Regelmaat geeft structuur en structuur geeft ons een gevoel van controle. Wanneer je last hebt van hoge werkdruk is een gevoel van controle iets dat je even nodig hebt om jezelf en jouw werk-privébalans weer op de rails te krijgen. Een goed begin is om op vaste tijden op te staan en te gaan slapen maar ook op vaste tijden pauze te nemen. Neem daarnaast je ochtend- en avondroutine eens onder de loep.
Tip 6 | Pak jouw pauze
Ik hoor je denken: “Als ik meer pauzes neem, hou ik minder werktijd over. Dan krijg ik ook minder gedaan.” Die gedachte klinkt logisch, en toch klopt het niet. Wanneer je het druk hebt dan zul je sneller geneigd zijn om je pauze over te slaan. En een kop koffie? Daar heb je écht geen tijd voor, en voor lunchpauze al helemaal niet. Het nemen van pauze is echter belangrijker dan je denkt. Het verhoogt juist je productiviteit doordat je even afstand neemt van je werk. Het gaat dan om pauzes waarbij je even je werkplek verlaat én waarbij je niet op een scherm kijkt. Ook niet op je telefoon dus. Eén van de ultieme tips om je werkdruk te verlagen is dus: pauze nemen!
Hoe lang en hoe vaak je dan een pauze moet nemen? Daar zijn veel ideeën over. Meer daarover lees je hier.
Tip 7 | Pauze ook in jouw privéleven!
Ook privé kun je vrij makkelijk momentjes van niks doen nemen. Sta je te wachten bij de kassa van de supermarkt? Doe dan even niets. En is je afspraak net voorbij en heb je nog vijf minuten voordat je weer iets moet? Doe dan even niets. In die paar minuten krijg je anders toch niet veel gedaan. Adem gewoon eens diep in en uit en kijk om je heen. Rust helpt je om straks weer met een fit hoofd aan de slag te kunnen en dat werkt een stuk efficiënter en neemt dus wat werkdruk weg.
Tip 8 | Maak een realistische planning
Starten en afsluiten met een actiepuntenlijst en planning kan je helpen alles wat overzichtelijker te maken. Beoordeel ook wat er op een werkdag binnenkomt aan nieuwe werkzaamheden. Welke punten hebben prioriteit en welke kunnen nog even wachten? Inzicht en overzicht geven je meer rust in je hoofd maar maken het ook duidelijker waar het nou echt knelt wat de werkdruk betreft. Er zijn veel dag- en weekplanningen op internet te vinden.
Tip 9 | Gebruik een (digitale) agenda en één takenlijst
Heb je een to-do lijst, een takenlijst in Outlook, post-its op je monitor en ook nog taken in je agenda gepland? Hoe weet je dan wat nú echt belangrijk is? Houd één agenda en één takenlijst bij. Met één complete lijst weet je altijd precies wat je nog moet doen.
Tip 10 | Meld je af bij onnodige vergaderingen
Oké, deze heb je niet altijd zelf in de hand maar probeer het waar mogelijk. Ga niet meepraten over punten waar je niets van weet. Bedenk bij iedere vergadering het doel van jouw aanwezigheid. Bepaal vervolgens samen met het team een tijdlimiet per punt en ontmoedig onnodige vergaderingen.
Perex
Voor Gezonder Werken
GezonderWerkenmail
Was deze blog interessant voor je? Meld je dan aan voor de GezonderWerkenmail en ontvang 6x per jaar gratis praktische tips en inspiratie over Gezonder Werken op de werkvloer.