Minder stress op het werk

Je vindt jouw baan best leuk, maar als je elke dag een (te) volle agenda en teveel werk ervaart, dan kun je last krijgen van stress. Met als gevolg dat je ’s avonds uitgeblust op de bank zit en het weekend nodig hebt om op te laden voor de volgende te drukke werkweek.

Voorkomen van stress

De kunst is om te voorkomen dat de stress toeslaat, zodat je aan het einde van de dag energie over houdt voor je privéleven. Dit zorgt voor meer balans tussen jouw werk en jouw privéleven.

10 tips voor minder stress en meer balans tussen jouw werk en jouw privéleven

1. Zorg goed voor jezelf

Alleen als je goed voor jezelf zorgt, heb je voldoende energie om goed voor anderen te zorgen en je werk goed te doen.

Met andere woorden, eet goed, drink voldoende en beweeg genoeg. Zorg bovendien voor voldoende ontspanning door leuke dingen te doen met vrienden en familie of door heerlijk lui met een boek op de bank te hangen.

2. Ga op tijd naar huis en stop je telefoon diep in je tas

Er is altijd werk te doen. Vraag je zelf af, voordat je besluit over te werken of werk mee naar huis te nemen, of het absoluut noodzakelijk is om de klussen deze avond af te maken. Grote kans dat ze wel tot morgen kunnen wachten.

Voorkom dat je ’s avonds toch nog even je laptop aan zet, omdat je op je smartphone gezien hebt dat je mail hebt gekregen. Denk niet: “Het is maar een klein klusje, dat scheelt morgen weer.” Zo kom je namelijk nooit los van je werk.

Zet de knop om en besteed tijd aan gezin, vrienden en hobby’s. Doe dit met oprechte aandacht. En als jij voldoende thuis jouw batterij oplaadt, dan ben jij de volgende dag meer productiever! Werk je chronisch over en heb je echt teveel werk in je takenpakket zitten? Dan wordt het tijd voor een goed gesprek met je leidinggevende!

3. Schrijf op wat je te binnen schiet

Voel je je onrustig omdat je blijft denken aan wat je nog moet doen op je werk? Pak pen en papier of pak er een digitaal notitieboek erbij en noteer achter elkaar op wat je te binnen schiet! Zo maak je je hoofd leeg en creëer je ruimte voor jezelf. Kijk pas op je lijstje als je op je werk bent.

4. Heb het lef  ‘nee’ te zeggen

Werk je (te)veel en (te) hard? En vraagt je leidinggevende of collega jou om te helpen bij een nieuw project? Stel je grenzen! Heb het lef om “Ja, mits… “ te zeggen of zelfs “Nee, omdat…”. Een ‘Nee’ voor een ander is een ‘JA’ voor jezelf! Dit vergt wat oefening, maar levert je minder stress en meer voldoening op. Omdat je tijd overhoudt voor wat JIJ belangrijk vindt.

5. Neem regelmatig pauzes

Je kunt je gemiddeld zo’n 45 minuten concentreren voordat jouw productiviteit afneemt. Na drie kwartier wordt het dus tijd voor een kleine pauze; koffie of thee halen, even naar een collega lopen om iets te vragen, etc. Zo’n mini-break verhoogt je productiviteit. En natuurlijk sla je ook de middagpauze niet over en lunch je in de kantine of buiten tijdens een wandeling in plaats van achter je computer.

6. Prioriteer je werk en zorg voor overzicht

Moet echt alles vandaag af? Verwacht je leidinggevende of collega dat al je werk aan het einde van de dag af is? Of zit het alleen maar in je hoofd en is er sprake van zelfopgelegde (te hoge) druk? Welke taken zijn het meest urgent en moeten echt af? Welke kunnen wachten? Het is belangrijk om een overzicht met prioriteiten te hebben van alle dingen die je nog wilt en moet doen. Dit geeft rust.

7. Plan ruim

Er zullen altijd storingen zijn en taken die langer duren dan jezelf denkt. Voorkom dat je aan het einde van de dag nog een onrealistische lange lijst van klussen over hebt, die je deze dag ook had willen doen. Gun jezelf de tijd om rustig jouw werk te doen. Plan je werk en je agenda daarom ruim.

8. Vraag om hulp als je iets niet weet of als je teveel werk hebt

Veel mensen vinden het een zwaktebod om om hulp te vragen. Ongetwijfeld ben je expert in je vakgebied en ben je een harde werker. Maar ook jij bent geen superheld. Het is daarom juist professioneel om aan te geven dat je ergens tegenaan loopt en dat je wel wat hulp kunt gebruiken. Bovendien is het beter vooraf jouw verwachtingen te managen en te vertellen dat je hulp nodig hebt, dan achteraf te moeten toegeven dat de opdracht jou niet gelukt is.

9. Leer effectief te communiceren

Als je niet goed onder woorden kunt brengen waar je tegenaan loopt, dan heeft dat consequenties. Mensen weten niet hoe je je voelt en wat ze aan je hebben. Er ontstaat onbegrip en irritatie. Leer daarom op een assertieve en professionele manier duidelijk te communiceren. Je prioriteiten worden zichtbaar, je grenzen helder en je collega’s zullen meer rekening met je houden.

10. Sta eens aan het einde van de dag stil bij wat je wél hebt gedaan

Veel mensen kijken aan het einde van de dag naar hun to-do-lijst en zien dan alleen maar wat ze niet gedaan hebben. Met als gevolg dat ze met een vervelend gevoel naar huis gaan.

Ze vergeten dat ze die dag wel degelijk veel taken afgevinkt hebben. Sta daarom eens vijf minuten stil bij wat je wel hebt gedaan en maak hiervan een lijst. Oftewel kijk eens naar wat er die dag wél gelukt is. Het is een veel fijnere manier om de werkdag af te sluiten met een gevoel van voldoening.

Als je minder stress ervaart hou je energie over :-)

Kortom, kies bewust voor die dingen die ervoor zorgen dat je aan het einde van de werkdag voldoende energie over hebt. Het komt jezelf, je gezin, familie en vrienden én je werk ten goede.

Perex

Voor Gezonder Werken

Neem contact op

Wil je werken aan het duurzaam inzetbaar houden van jouw medewerkers? Wil je onderzoeken wat wij voor jouw medewerkers kunnen betekenen? Of wil je gewoon even sparren?  Neem dan contact met ons op of kijk op www.perex.nl, we helpen je graag!

GezonderWerkenmail

Was deze blog interessant voor je? Meld je dan aan voor de GezonderWerkenmail en ontvang 6x per jaar gratis praktische tips en inspiratie over Gezonder Werken op de werkvloer.